-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Japan Mobility Show:
Nissans overflødighetshorn
Begrepet overflødighetshorn setter oss vanligvis i forbindelse med Zevs og gresk mytologi. Men Nissan har blåst liv i begrepet ved å overfløde oss med fem spennende konseptbiler på noen få dager.
Overflødig er et ekkelt ord, for overflod er ikke nødvendigvis overflødig. Tvert imot – Nissan og vi trengte dette nå, det har vært litt tørke der i det siste.
Men så gikk åpenbart budskapet fra hovedkvarteret i Atsugi, Japan, til alle verdens hjørner: Shanghai, Tokyo, San Diego og Sao Paulo. For ikke å snakke om London.
I Atsugi holder Alfonso Albaisa og Saturo Tai til når de ikke besøker utpostene. Henholdsvis designsjef og høyre hånd, med et rike som strekker seg over alle disse punktene på globusen.
Og fra dem gikk meldingen for et år siden: «Vi skal lage fem fantastiske konseptbiler (spesifikasjoner følger) til Japan Mobility Show i oktober 2023.
Erfarne ledere
Både Albaisa og Tai er barka Nissan-folk. Tai startet der som lærling i 1982, Albaisa kom fra Pratt i USA i 1988. Ingen har samlet erfaring fra andre steder. Nissan hele veien, og begge har vokst opp under Shiro Nakamura, som Carlos Ghosn i 1999 hentet som designsjef fra Isuzu for å få litt fart på Nissans slitne designlinje.
Nakamura er også en av heltene i denne bransjen. Han var så hands on at han fort fikk tilnavnet «Fingers» og er fremdeles en eminent cello-spiller.
Si hva du vil – det har kanskje vært litt for mange Leaf og andre Captain Sensible design derfra, men deres Qashqai var pioneren i et helt nytt segment og de har da også hatt biler som Juke og GT-R.
Og som alltid: en bilfabrikk skal designe biler som skal selge, ikke først og fremst tilfredsstille design-jålebukker.
Fem i et smekk
Så hva syns du om de fem forslagene som ble vist i Tokyo da?
Hyper Urban er en bybil med ville sommerfugl-dører og et stort utvalg kanter, med et trekant-preg som om du skulle sett den i et kaleidioskop. Interiøret er like speisa med grønne LED-aksenter og seter som kan foldes sammen for å skape et skikkelig lekkert hybel-miljø. Det er kanskje litt dristig å tenke seg at den neste Leaf får noen av disse trekkene?
Hyper Adventure er den obligatoriske crossoveren rettet mot folk som elsker utendørs og som lever et bærekraftig liv! Men denne, som bare ble vist digitalt og som «aldri kommer til å eksistere i det virkelige liv», er da tenkt med stort batteri med skikkelige V2X muligheter og med e-4ORCE firehjulsdriften som Ariya er satt opp med.
Hyper Force kan vi imidlertid tro litt på, for det har lenge vært snakk om en elektrisk GT-R. Her har Nissan tradisjon og troverdighet. Så la oss gå for veldig avansert aero, 1300 hester, den elektroniske firehjulsdriften og det futuristiske dashbordet med grafisk interface gjort sammen med Polyphon Digital – spillutvikleren.
Hyper Punk er et eksempel på produksjonsingeniørens våte drømmer. Du vil aldri klare å presse et karosseri med så mange polygonale former som her. Men det er lov å drømme. Om en bil som er en eksamen i origami for viderekommende. 23-tommers hjul setter også sitt preg på det hele, og vær sikker – interiøret følger opp. For eksempel med bilder fra utvendige kameraer som formes om til en slags manga-stil når de kommer på skjerm. Hele bilen er et mobilt kreativt studio – og der kom det: «ment for influencere og content-produsenter»! Ikke regn med meg.
Hyper Tourer til slutt, og denne både tror jeg på og liker. Velkommen tilbake med minivan eller MPV – litt sånn som Volkswagen har initiert med sin Buzz – men denne er meget mer edgy, litt slik en Previa kunne vært i dag hvis den ikke hadde vært en Toyota. Her har vi flatt gulv hele veien, selvfølgelig, og et interiør som er mer fleksibelt enn et Ikea-utsalg. Skyvedører åpner hele siden, og jommen har den et sporty preg også, ikke minst med den heftige takspoileren.
Det var mye bra på årets Tokyoutstilling, men ingen hadde svingt seg så mye som Nissan.